Partnerzy serwisu:
Biznes

PLK: Pociągi wracają na kolejny odcinek linii 38 - Giżycko - Korsze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
09-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK kończy prace na odcinku trasy Ełk – Giżycko, a już za kilka dni mieszkańcy i turyści ponownie będą mogli dojechać pociągiem z Giżycka do Korsz i dalej do Olsztyna. Dzięki Polskim Liniom Kolejowym nowoczesna, szybka i przyjazna środowisku kolej ponownie staje się jednym z głównych szlaków transportowych w krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Inwestycja o łącznej wartości 1,8 mld zł netto jest realizowana przy współudziale środków unijnych.

14 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, po 2 latach prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 38 pociągi wrócą na odcinek Giżycko – Korsze, wyprzedzając tym samym założony harmonogram inwestycji. Na podróżnych czekają nowe perony na stacjach i przystankach Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Na trasę wyjadą składy spalinowe, a po uzyskaniu dopuszczenia dla podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego także pociągi prowadzone trakcją elektryczną. Na odcinku w kolejnych miesiącach będą jeszcze prowadzone prace związane z torami bocznymi na stacjach, drogami dojazdowymi, przejazdami kolejowo - drogowymi, zagospodarowaniem terenu oraz porządkowaniem placu budowy. Zakończenie wszystkich robót między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 r.

Prace na odcinku Ełk – Giżycko zbliżają się do zakończenia. Pociągi wróciły na trasę w czerwcu br., a we wrześniu wyjechały pierwsze składy elektryczne. Był to historyczny moment w dziejach kolei na Mazurach. Aktualnie ostatnie prace koncentrują się na przystankach Woszczele i Siedliska, gdzie powstają mijanki, które poprawią przepustowość linii. Oddanie mijanek do użytku planowane jest w grudniu br. Od 14 grudnia najszybsze pociągi już na całym odcinku między Ełkiem a Giżyckiem pojadą z prędkością do 160 km/h.

Na odcinku Ełk – Giżycko przebudowano i zelektryfikowano 49 km torów. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów w Giżycku, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach. Sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów możliwe jest dzięki nowym urządzeniom sterowania. Na trasie przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych, a dla wyższego poziomu bezpieczeństwa na styku dróg i linii kolejowej zmodernizowano także 24 przejazdy kolejowo – drogowe. Powstały również dwa nowe wiadukty – w Giżycku i Wydminach – oraz przejście pod torami w Giżycku, w ciągu ul. Unii Europejskiej.

Lepszy dostęp do kolei w tej części regionu, mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko oraz krótsze podróże między Ełkiem a Olsztynem to najważniejsze efekty prac na linii nr 38. Najszybsze pociągi przyśpieszą z 80 do 160 km/h, pokonując dzięki temu trasę Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn w czasie poniżej 2 godzin, czyli około 50 minut szybciej niż przed modernizacją i elektryfikacją.

Wartość zadania na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 658 mln zł netto (809 mln zł brutto), w tym dofinansowanie unijne – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Prace na odcinku Giżycko – Korsze kosztują 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) i są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Dodajmy, że w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” PLK zbuduje także pięć podstacji trakcyjnych do zasilania sieci trakcyjnej. Zakończenie robót planowane jest w III kwartale 2026 r. Ich wartość wynosi 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), w tym dofinansowanie ze środków KPO.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Osiem par pociągów Olsztyn – Ełk dopiero po elektryfikacji

Pasażer

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Kasper Fiszer 14 października 2025

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Infrastruktura

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Kasper Fiszer 05 października 2025

Zobacz również:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Osiem par pociągów Olsztyn – Ełk dopiero po elektryfikacji

Pasażer

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Kasper Fiszer 14 października 2025

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Infrastruktura

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Kasper Fiszer 05 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij